Радиожурналистът Николай Петров и стюардесата Веси Ангелова – за промените, свързани с новата реалност.
Какво се промени в гражданското въздухоплаване след началото на ковид пандемията? Какво трябва да знаем, преди да планираме полет и да резервираме билет?
В рубриката “Boleron travel stories”, заедно с 360, ще се опитаме да бъдем полезни именно по тази тема – полети със самолет в условията на пандемия. За съвети потърсихме двама души, за които летенето със самолет е нещо повече от практична необходимост.
Николай Петров е дългогодишен водещ на новините в програма “Хоризонт” на БНР, голям любител на самолетите и гражданската авиация. От дете чете редовно по темата, познава в детайли авиокомпаниите, машините, организацията на полетите.
Веси Ангелова пък е стюардеса в една от най-големите авиокомпании в света.

Как пандемията промени гражданската авиация?
Ники: Безпрецедентното й приземяване за месеци наред беше първият и най-видим ефект. Авиокомпаниите свиха драстично дейността си и немалко от техния флот ще стане излишен, но все пак, от няколко месеца насам небето е доста по-оживено, отколкото преди година. Другият ефект засяга самите пътници – за да се качиш на самолета, ти трябва сертификат за ваксинация или отрицателен тест, по време на полета трябва да си с предпазна маска, предлаганите на борда услуги са ограничени.
А по-конкретно – има ли, например, промяна в изискванията за самата вентилация на въздуха в самолета?
Веси: Въздухът е пречистван със специални филтри, които премахват 99.97% от вирусите.
Ники: Някои авиокомпании твърдят, че са монтирали и допълнителни филтри, които елиминират бактериите и вирусите.

Колко често се прави дезинфекция?
Веси: След всеки полет и преди качването на нови пътници. По време на самия полет се дезинфекцират тоалетните и тяхните повърхности на всеки 45 мин.
Ники: Освен това, някои авиокомпании предоставят допълнителни дезинфекциращи кърпички или цели хигиенни комплекти на пътниците.
Има ли промяна в разположението на местата?
Веси: Има 6 блокирани седалки най-отзад при случай на съмнителен пътник, който проявява симптоми.
Ники: В първите месеци на пандемията повечето авиокомпании запълваха самолетите до определен процент от капацитета, като пътниците бяха разполагани през седалка или през ред. В последно време тази мярка е поразхлабена.

Отнема ли повече време престоят на летището преди и след полет?
Веси: Препоръчва се 3 часа преди полет пътниците да са на летището заради повечето проверки на документи и т.н. При пристигане също отнема малко повече време, но зависи от държавата и организацията на летището. Затворени магазини и ресторанти. Спазване на дистанция…
Ники: При влизането в летищния терминал може да бъде измерена температурата на пътниците с вече добре познатите дистанционни термометри. В терминала трябва да се носи предпазна маска и да се спазва дистанция както на чек-ин гишетата, така и при проверките по сигурността и граничния контрол. Авиокомпаниите насърчават своите пътници да се регистрират онлайн за полет, като свалят бордните си карти на своите смартфони или като ги разпечатат на хартия. Така, ако пътува само с ръчен багаж, пътникът изобщо не отива до чек-ин гишето и струпването на хора се свежда до минимум.

Какво представлява здравният контрол на летищата?
Ники: Освен дистанционното измерване на температурата на пътниците, на летището бива проверяван новият сертификат, с който се удостоверява, че притежателят е ваксиниран или има отрицателен тест, или вече е преболедувал. Ако няма такъв сертификат, още на летището медицински екип може да направи PCR-тест, ако държавата на пристигане е въвела такова изискване. Важно – ваксинация или отрицателен тест може да изисква и самата авиокомпания, за да те допусне на борда на свой самолет.
Веси: Здравният контрол може би най-вече се забелязва чрез меренето на температура и попълване на документи с въпроси, свързани със симптоми.

Как се реагира, ако по време на полет някой от пасажерите прояви симптоми?
Ники: Хората със симптоми на ковид трябва да бъдат изолирани от останалите в обособена част на самолета. Екипажът уведомява летището, за да може след кацането те веднага да бъдат прегледани от медицински екипи.
Веси: Обаждаме се на лекари и се консултираме с тях. Имаме специално облекло, ръкавици, очила и един човек се грижи само за пътника, който е със симптоми.
При промяна на мерките в съответната държава как реагират компаниите и как клиентите се информират за това?
Ники: Авиокомпаниите вече имат на своите сайтове подробна информация за мерките и изискванията. Добрата практика е компаниите да известяват пътниците с есемес за всяка промяна. Добре е всеки, на когото предстои пътуване, постоянно да се информира от сайта на авиокомпанията, както и от сайтовете на министерствата на здравеопазването и на външните работи.

Бихте ли дали съвети за хора, на които предстои да летят за първи път със самолет?
Ники: Да не търсят истории за самолетни катастрофи. Страхът от летене е нещо нормално, но нагласата е индивидуална и може да бъде тренирана.
Ако ви е страх от височината, изберете си място до пътеката, а не до прозореца.
Ако имате клаустрофобия, не оглеждайте непрекъснато салона, а отвличайте вниманието си с нещо друго – четете, слушайте музика, хапнете и пийнете нещо, по възможност разговаряйте със седящия до вас. Не е задължително, но дръжте колана си закопчан по време на целия полет. Каквото и да ви притеснява, обръщайте се към екипажа. Следвайте техните инструкции.
Резервациите
Има най-различни сайтове, които предлагат резервации на полети. Може да бъдат ползвани за информация и за сравняване на цени и маршрути, но билетите е по-добре да се купуват от сайтовете на самите авиокомпании като предпазна мярка срещу измами. Трябва да се има предвид, че подобни сайтове често налагат допълнителни такси, което може да оскъпи билета.
Как да подготвим деца за първо летене със самолет?

Ники: Ако предварително детето не пита нищо, можем ние да му зададем няколко въпроса и така да разберем дали има притеснения.
МОЖЕМ ДА МУ ОБЯСНИМ КАК ЛЕТЯТ САМОЛЕТИТЕ, КАК ЩЕ СЕ ЗАСИЛИМ ПО ПИСТАТА, ЩЕ СЕ ИЗДИГНЕМ, ЩЕ ГЛЕДАМЕ ОТГОРЕ КАК КЪЩИТЕ И КОЛИТЕ СТАВАТ ВСЕ ПО-МЪНИЧКИ, И КАК НЯКОИ ОБЛАЦИ ПРИЛИЧАТ НА ЗАХАРЕН ПАМУК…
Дори самите ние да изпитваме страх от летенето, не трябва да показваме това пред детето, а да му обясняваме спокойно.
Николай казва, че си прави обичайната застраховка за пътуване за периода на пътуването. Иначе билетът за самия полет предвижда и застраховка, така че, при инцидент, авиокомпанията трябва да плати обезщетение.