Boleron Stories: Стилове мотори и предназначения от началото на света до днес
Текст: 360mag.bg
Снимки: архив на 360mag.bg
Продължаваме да пътешестваме по света, заедно със списание 360° в новата ни рубрика “Boleron moto/auto stories”, в която ще ви показваме свободата и красотата на пътуването по пътищата на България и света. Първото ни пътуване с двигател е с най-старото моторно превозно средство – мотоциклетът – несравнимо чувство за стил и усещане за свобода в едно.

“Колата пренася тялото, а моторът душата”, ни бяха казали някога, а с всеки изминат километър на две гуми сме по-съгласни с това твърдение. Ако искаш да почувстваш истинската емоция от пътуване и да изживееш всеки повей на вятър, да помиришеш пътя и да усетиш местата през които минаваш, то моторът е точно за теб.
Как започва всичко
През 1869 година изобретателят французинът Пиер Мишо създава първото моторно превозно средство на две кола. Конските му сили били едва 0.5, а размерите на парния котел били огромни и ефективността слаба, поради което експериментът не бил много успешен.

През 1885 година известните днес немски автомобилостроители Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах построяват първия мотоциклет, с двигател с вътрешно горене. Дървен, с мощност от 1,5 конски сили, той развива скорост от 12 к/ч. Мотоциклетът изпреварва с една година първия патент на бензинов автомобил.
Краят на 19 век до 20-те години на 20 век се ражда типичния класически мотоциклет, построен на базата на велосипед с ниско поставен бавнооборотен двигател. Задвижването на двигателното колело се осъществява с ремък, директно свързан с коляновия вал на двигателя и с голямо предавателно отношение.

По време на Първата световна война и поради интереса към спортните изяви започва бурно развитие на мощностите и видовете мотори. Появят се мотори с кош странично свързан (с или без задвижване на колелото на коша), триколесни (с две колела отпред или две колела отзад на мотоциклета). мотоциклети за различни цели, които се различават по конструкцията и размерите си, по вида на двигателя, по мощността му започват да се произвеждат масово.

Ретро мотоциклети
Стил и класика в едно превозно средство. За тях е характерно отсъствието на каквито и да е спойлери и разполагат единствено малък полуобтекател на кормилото. Спектърът от варианти на класическия мотор е много широк – от простия „работен кон“ до мощното двуколесно самоходно произведение на изкуството. Ретро класиките при мотоциклетите са няколко:
Street Bike – Агресивен вид, с ниско кормило и изнесени назад степенки. Вдъхновен е от моторите тип coffe-racer от 60-те години. Мощен, с форсиран двигател и спортна седалка, този тип е за хора с опит и характерен стил.
Scramblers (в смисъл на изчезвам бързо) – една ретро категория, позната ни на родна земя от класиките Симсон и Балканче.
За да бъдеш сигурен за любимото си превозно средство, можеш лесно да разгледаш и да си направиш онлайн застраховка “Автокаско”.

Cruisers
Cruiser (крузер) се наричат моторите от рокерските филми. Известни в ампоато си за “лоши градски момичета”,тежки и масивни, те идеално се вписват в жаргонното определение кораб, от където идва и името им. При тях позицията на тялото и ръцете могат да бъдат по по-маневрени и ежедневни или удобни и туристически и може да ги намерите в няколко разновидности:

Chopper (Чопър) – Това са моторите, при които предната гума е изнесена силно напред. При тях водачът е облегнат назад с крака изпънати напред. Предпочитани са за каране на дълъг път, но имайте в предвид, че са по-трудни за маневри заради геометрията си Обикновено са с V образен двигател и въздушно охлаждане и не малко шум, от където идва неговото име (хеликоптер).

Custom (Къстъм) – Екстравагантни и нестандартни, това са круизинг мотори, които са истинско произведение на изкуството във всеки детайл.

Стандартни шосейни
Подходящ за начинаещи мотоциклетисти, Стойката е по изправена, което дава по-добра видимост в трафика. Ускоряват умерено бързо и са стабилни и при по-високи скорости, което ви гарантира търсеното адреналиново преживяване.

Cros
Крос / Дърт / Мотокрос или off-road моторите са много различни от всички други моторни превозни средства, защото ще ви закарат и до най-непроходимите места. Има ендуро и супермото модификации, за които са разрешени за движение по пътищата, но за тях ще разкажем след малко. Класическите офроуд машини са създадени да преодоляват всякакви природни неравности и в това е силата им, но пък не може да ги карате в градска среда. Специалните умения тук са задължителни, заради много високия център на тежестта. Моторите са по-леки и много по агресивни от градските. Каренто с такъв мотор в естествените му терени е съпроводено с неизбежо подскачане и дори летене през препятствията, затова винаги имайте едно наум.

Супермото
Разполага с предимствата на кросов мотор, но може да се кара и по нормални пътища. Този клас са за хора, които искат да имат различни възможности с един мотор. Високото умение в управлението е задължително, заради агресивните им характеристики.

Ендуро
Името идва от „endurance“ – издръжливост и е специален вид кросови мотори, който е по оптимизиран за преминаване на дълги разстояния в пресечен терен. Ако при кросовите мотори карането от 30 минути до час би изтощило и най-опитните карачи, то ендуро карането обикновено продължава над 2 часа и мотора е оптимизиран за това.

Супербайк /Супер спорт
Спортни мотори са целите покрити за максимална обтекаемост, което ги прави най-мощните и бързи от всички видове мотори. Ускоряват невероятно и затова са много тежки, а двигателите им често надхвърлят 1000 кубика. За да усетите адреналина по най-добрия начин е необходимо да карате такъв вид мотори на състезателната писта. В спортния клас карача е изнесен напред, а степенките назад, за максимален контрол и аеродинамика. Според целите си има няколко основни вида спортни мотори:

Състезателен – При тях най-важното е контрола, управлението и динамиката, за да постигнете максимална скорост. Най-спортните модели не са пригодни за каране по пътната мрежа.

Супер спорт – Годината е 1992 г., а Honda създават CBR900RR Fireblade, който поставя началото на нов вид спортни мотори за градска среда. По-компактен, лек и маневрен Fireblade практически създава днешната категория „super sport”.
Спортно туристически – удобни за дълъг път без компромис в скоростта. Това мотор, с който можеш да покриеш големи разстояния за кратко време. Не са направени за градско каране, но са добре адаптирани и за тази цел.

Туристически
Те разполагат с най-комфортната линия на мотоциклетиста и пасажера. Имат възможности за поставяне на багажник (дисаги) и огромен обтекател, който защитава хората и обемните кутии за багаж. С тези мотори може дълго да пътешествате без да се притеснявате за комфорта си.

Мотопеди и скутери
Лесно двуколесно, с което кратките разстояния не са проблем, както и подръжката. Седящата стойка на скутера е основната разлика от всички останали класове мотори.
Открий нов начин да стигнеш до своята мечтана крайна дестинация и да откриеш истинското удоволствие от пътя с мотор.
Погрижи се за своята сигурност и тази на другите на пътя като направиш удобно своята онлайн застраховка “Гражданска отговорност”.
Остава само да избереш своя стил и да отпрашиш по пътищата.